Ciężko znaleźć właściciela auta, który nigdy nie musiał wymienić akumulatora! Przy wyborze nowej baterii warto posiłkować się kilkoma zasadami, aby zakup był udany. Do określenia parametrów pasującego akumulatora potrzebna będzie instrukcja obsługi lub książka serwisowa pojazdu. Jeżeli masz pewność, że poprzedni akumulator był odpowiedni do Twojego samochodu, możesz użyć wartości znajdujących się na nim.
Wymiary
W pierwszej kolejności zwróć uwagę na wymiary geometryczne akumulatora. W zależności od modelu pojazdu, do którego dana bateria jest odpowiednia, produkuje się różnego rozmiaru akumulatory. Jeśli wybierzesz akumulator, który jest za duży – nie zmieścisz go do przeznaczonego pod maską miejsca. Akumulator za mały prawdopodobnie uda się umieścić w odpowiednim miejscu, natomiast w takim wypadku może być on narażony na wstrząsy i uszkodzenia mechaniczne.
Biegunowość
Rozmieszczenie polaryzacji musi być dostosowane do rozmieszczenia klem w samochodzie. W większości zachodnich aut biegun ujemny znajduje się po prawej stronie akumulatora, a dodatni po lewej. Odwrotnie jest w samochodach japońskich i ogólnie azjatyckich. Przy zakupie warto porównać rozmieszczenie biegunów w poprzednim akumulatorze.
Patrząc na bryłę akumulatora należy zwrócić uwagę na umieszczenie biegunów. W niektórych modelach są one „schowane” poniżej poziomu obudowy – przeznaczone głównie do japońskich marek; w innych natomiast wystają ponad obudowę.
Dodatkowo bieguny akumulatora mają dwa rozmiary – najpopularniejszy z nich to biegun typu pierwszego, który pasuje do większości nowszych aut. Niektóre pojazdy wymagają biegunów typu trzeciego, które są znacznie węższe, dlatego warto zwrócić uwagę na ich rozmiar w akumulatorze, który wybieramy. Jeśli błędnie wybierzemy rozmiar biegunów typu 3, możemy je przekształcić w bieguny typu 1 dzięki dostępnym na rynku specjalnym nakładkom.
Pojemność znamionowa
Ten parametr jest zawsze określany w amperogodzinach (Ah) i oznacza zdolność akumulatora do gromadzenia energii elektrycznej w jednostce czasu. Wybierając nowy akumulator, kieruj się wartościami ściśle określonymi przez producenta auta – znajdziesz je w instrukcji obsługi lub w książce serwisowej pojazdu. Dopuszczalne jest montowanie akumulatorów o maksymalnie 10% większej mocy niż ta, którą sugeruje producent. W przypadku zbyt dużej pojemności akumulatora, alternator nie będzie ładował go do maksymalnej mocy, co przełoży się na żywotność akumulatora.
Prąd rozruchowy
Prądem rozruchowym określamy maksymalną ilość stałej energii, którą akumulator może jednorazowo wygenerować w ujemnej temperaturze – praktycznie mówiąc im wyższa wartość, tym mniejsze problemy z odpalaniem. Jednostką miary jest amper (A) i w tym zakresie im więcej amperów w danym akumulatorze, tym większa siła rozruchu auta. Mając pojazd z silnikiem Diesla wybierzmy akumulator z wyższymi parametrami.
Oprócz odpowiednich rozmiarów i parametrów, powinniśmy wybrać także rodzaj akumulatora. Do wyboru mamy głównie trzy grupy:
- Akumulator kwasowo – ołowiowy
Najstarszy model akumulatora, w przeszłości funkcjonował z koniecznością sprawdzania poziomu i ewentualnego dolewania wody destylowanej do cel, natomiast obecnie funkcjonują głównie bezobsługowe modele zamknięte szczelnie w jednej bryle. Jest najczęściej stosowanym akumulatorem – pasuje zarówno do pojazdów z silnikiem diesla, jak i benzynowych. - Akumulator żelowy
Unowocześnienie akumulatora kwasowo-ołowiowego. Sprawdzi się w pojazdach terenowych i sportowych – jest bardziej odporny na wstrząsy i może pracować w każdej pozycji. - Akumulator Absorbent Glass Matt (AGM) i Enhanced Flooded Battery (EFB)
Są to modele akumulatorów stworzone do pojazdów z systemem START-STOP, nastawionych na jazdę cykliczną. Ze względu na budowę, akumulator AGM polecany jest szczególnie do aut hybrydowych.